Op 28 juni 2025 wordt nieuwe Europese wetgeving van kracht die ervoor moet zorgen dat digitale informatie, dus ook websites, goed toegankelijk zijn voor mensen met een beperking, zoals blinden en slechtzienden. Websites van de overheid moeten hier anno 2023 al aan voldoen, maar voor websites van bedrijven die vanaf bovengenoemde datum in 2025 online komen, wordt het dus ook verplicht.
Het lijkt erop dat kleine ondernemingen met minder dat tien werknemers en een jaaromzet van minder dan twee miljoen euro deels zijn uitgezonderd van de verplichtingen die horen bij de richtlijnen die bij deze EAA horen. Verder gaat het om websites die na 28 juni 2025 gelanceerd worden. Websites die vóór deze datum in gebruik zijn genomen, krijgen 5 jaar extra de tijd om aan de toegankelijkheidsrichtlijnen te voldoen.
Dus ook al hoeft het niet van de wet, het is verstandig om je website toegankelijk te maken/houden voor bijvoorbeeld blinden en slechtzienden. Ik kan me zo voorstellen dat je zelf niet weet hoe je dat doet, maar je websitebouwer zou het volgende wel moeten weten.
En wat ook mooi is: je doet dit niet alleen voor je bezoekers, maar ook voor Google. Die vindt je site namelijk gemakkelijker als je bovenstaande zaken in orde hebt.
Wil jij een frisse blik op je website?
Voor 47 euro krijg je met deze website check heel veel waardevolle informatie waarmee je je site tot een plek kunt maken waar bezoekers graag blijven en terugkomen.
En als je wilt weten waarop ik je website test, lees dan dit blog. De tien punten waaraan bezoekers zich ergeren, komen allemaal aan de orde.