06 50 56 18 15

studio@marjaworks.nl

Brievendoos met blauwe pen

november 2023

Is jouw website toegankelijk voor mensen met een beperking?

Op 28 juni 2025 wordt nieuwe Europese wetgeving van kracht die ervoor moet zorgen dat digitale informatie, dus ook websites, goed toegankelijk zijn voor mensen met een beperking, zoals blinden en slechtzienden. Websites van de overheid moeten hier anno 2023 al aan voldoen, maar voor websites van bedrijven die vanaf bovengenoemde datum in 2025 online komen, wordt het dus ook verplicht.

Brailleregel klein poster

Lees toch even verder, ook al geldt deze wet voor jou misschien niet, het is wel belangrijk om je te verdiepen in de eventuele beperkingen van je bezoeker. Je dienst of product wil je toch aan iedereen kunnen aanbieden?

European Accessibility Act (EAA)

Het lijkt erop dat kleine ondernemingen met minder dat tien werknemers en een jaaromzet van minder dan twee miljoen euro deels zijn uitgezonderd van de verplichtingen die horen bij de richtlijnen die bij deze EAA horen. Verder gaat het om websites die na 28 juni 2025 gelanceerd worden. Websites die vóór deze datum in gebruik zijn genomen, krijgen 5 jaar extra de tijd om aan de toegankelijkheidsrichtlijnen te voldoen. 

Wat is belangrijk voor de toegankelijkheid van je website?

  • Zichtbaarheid: Gebruikers moeten de inhoud en navigatie-elementen gemakkelijk kunnen herkennen op computerscherm of telefoon. Slechtzienden vertrouwen op schermlezers of braillevertaling met speciale software.
  •  Bedienbaarheid: Het moet voor alle gebruikers mogelijk zijn om interactieve elementen op een website of app te gebruiken. Deze elementen moeten dus niet alleen met een muis, maar ook met het toetsenbord of met spraakherkenning bediend kunnen worden.
  •  Begrijpelijkheid: Websites moeten duidelijk en begrijpelijk zijn. Een logische structuur is hierbij essentieel.
  •  Robuust: Dat wil zeggen duurzame toegankelijkheid. Digitale producten dienen te kunnen werken met verschillende soft- en hardware zodat niemand buitengesloten wordt.

Hou rekening met alle bezoekers

Dus ook al hoeft het niet van de wet, het is verstandig om je website toegankelijk te maken/houden voor bijvoorbeeld blinden en slechtzienden. Ik kan me zo voorstellen dat je zelf niet weet hoe je dat doet, maar je websitebouwer zou het volgende wel moeten weten.

  • Zorg dat de 'aria-labels' ingevuld zijn. (ARIA staat voor Accesible Rich Internet Applications). Omschrijf in een aria-label foto's en knoppen die dat nodig hebben. Een knop met de tekst 'lees meer' wordt duidelijker als in het aria-label dat erbij hoort, staat waarover je meer kunt lezen. Ook een foto van een boek wordt voor blinden 'zichtbaar' als in het aria-label de titel van het boek staat, zodat voorleessoftware dat voor kan lezen.
  • Heb je video's op je site, zorg dan dat ze ondertiteld zijn, dan kunnen doven en slechthorenden ze ook volgen. Veel mensen hebben hun telefoon op 'stil' staan en 75% van de mensen bekijkt ook video's op hun telefoon in de stille modus.  Laat je de gesproken tekst onder je video's meelopen, dan wordt dus ook voor die groep je filmpje interessanter. Tekst onder video's zetten is minder moeilijk dan je misschien denkt. Neem contact met me op en ik geef je wat tips.
  • En wat betreft begrijpelijkheid: Die logische structuur heb je natuurlijk al op je website. Anders kijk er nog eens met een 'nieuwkomersblik' naar. 

En wat ook mooi is: je doet dit niet alleen voor je bezoekers, maar ook voor Google. Die vindt je site namelijk gemakkelijker als je bovenstaande zaken in orde hebt.

Wil jij een frisse blik op je website?

Schrijf je dan nu in voor mijn WEBSITE CHECK

Voor 47 euro krijg je met deze website check heel veel waardevolle informatie waarmee je je site tot een plek kunt maken waar bezoekers graag blijven en terugkomen.

En als je wilt weten waarop ik je website test, lees dan dit blog. De tien punten waaraan bezoekers zich ergeren, komen allemaal aan de orde.

Volg je me al op social media?

2024 Studio Marja van de Ven

Privacyverklaring