06 50 56 18 15

studio@marjaworks.nl

Brievendoos met blauwe pen

oktober 2023

Top tien van website ergernissen

Als jij voor een fijne bezoekerservaring zorgt, zullen mensen terugkomen naar je website. Mijd daarom de volgende 10 allergrootste irritatiebronnen van websitebezoekers. Je zult er zeker enkele van herkennen vanuit je eigen ervaring met het bezoeken van websites. 

Geirriteerde bezoeker klein poster

Met online tools kun je veel zelf oplossen ook al heb je weinig kennis van websitebouw.

1. De website is traaaaaag

Het is een van de allergrootste punten van frustratie, ook van mij: een website die er lang (meer dan twee seconden) over doet om te laden of om naar een volgende pagina te gaan. Ook Google vindt een snelle laadtijd belangrijk en hanteert 1 seconde (voor een desktop computer). Duurt het langer dan wordt dit bestraft met een lagere ranking in Google. Met andere woorden je wordt minder goed gevonden. Hoeveel geduld vraag je van je bezoeker. Met de knop hieronder kun je de snelheid van jouw website testen.

DOE DE SNELHEIDSTEST

Stel nu dat je website niet zo goed scoort in de snelheidstest, waar moet je dan aan werken om dit op te lossen. Zorg ervoor dat de foto's op je website niet onnodig groot zijn en als je geen transparante achtergrond nodig hebt is .jpg een goed formaat. Het nieuwste bestandsformaat, webp comprimeert nog sterker, waardoor die bestanden een stuk kleiner zijn. Er zijn website systemen die foto's automatisch verkleinen tot de juiste grootte, maar soms moet je dit ook zelf doen. Met Tinyjpg kun je jouw foto's comprimeren. Ook 'broken links' vertragen de website, zie ergernis nummer 3.

 2. Onaantrekkelijk en of gedateerd design

Slecht leesbare teksten doordat een iel lettertype is gebruikt en vervolgens geplaatst op een gekleurde achtergrond met te weinig contrast. Daar helpt geen leesbrilletje tegen. Hele stukken tekst in KAPITALEN, en het gebruik van niet op elkaar afgestemde kleuren, allemaal zaken die het niet aanlokkelijk maken om aan lezen te beginnen. Een aantrekkelijke uitstraling zorgt ervoor dat de bezoeker je website verlaat met een positief gevoel, dan zal hij terugkomen.

3. Verbroken koppelingen

Het is belangrijk om je website regelmatig te checken op ‘broken links’. Niets zo vervelend als een downloadknop die niet werkt of een formulier dat niet verzonden wordt. door 'broken links' wordt je website ook trager, omdat de server niet snel opgeeft met zoeken. Je kunt dit gemakkelijk zelf controleren met een online link checker.

 BROKEN LINK CHECKER

 4. Onduidelijke navigatie

Wat komt de bezoeker op jouw site doen? Hij verwacht waarschijnlijk snel te vinden wat hij zoekt. Help hem daarbij door een helder menu dat leidt naar pagina's met korte bondige teksten. Een webpagina is geen roman en een site mag geen doolhof zijn. Van een goede navigatie wordt een website niet saai, maar wel duidelijk.

5. Te lange teksten

Ik zei het al: 'Je website is geen roman'. Schrijf korte bondige teksten. Als je dat moeilijk vindt, vraag je aan ChatGPT of een redacteur om je tekst in te korten. Gebruik tussenkopjes en voldoende witruimte op de pagina en tussen de regels. Vermijd een grijze pagina doordat er alleen tekst op staat, maar gebruik foto's en video's om de pagina toegankelijker te maken.

6. Opdringerige pop-up schermpjes

Je bent net op een website geland en begint te scrollen. Snel daarna word je geconfronteerd met een schermpje waarmee om een actie van jouw kant wordt gevraagd. Iets aanvragen en je e-mailadres achterlaten, je bezoeker zit er niet op te wachten.

7. Gedateerde informatie

Je landt op de homepage en ziet informatie staan van 2017. Hallo, dat is lang geleden! Gedateerde informatie komt niet goed over bij de bezoeker van je website. Zorg dus dat je meest recente blog altijd vooraan/bovenaan komt te staan en houd je algemene informatie up-to-date.

8. De website is niet mobielvriendelijk

Het komt bijna niet meer voor, maar soms maak ik het nog mee: een website die niet responsive is dat wil zeggen hij past zich niet vanzelf aan aan het kleine schermpje van de mobiele telefoon. De teksten zijn niet te lezen en links zijn niet te gebruiken ook omdat ze veel te klein zijn en te dicht op elkaar staan in die weergave. Om dan over de vormgeving nog maar te zwijgen, want daar blijft natuurlijk niks van over. Omdat steeds meer mensen websites bezoeken met hun telefoon is het erg belangrijk om je site hierop te controleren. Je wordt gewoon niet meer serieus genomen als je website niet mobielvriendelijk is.

9. Audio en video die vanzelf afspeelt

Het is een beetje vergelijkbaar met de opdringerige pop-ups van ergernis nummer 6. Een video die bijvoorbeeld helemaal bovenaan op je homepage staat en vanzelf begint af te spelen zodra je erop landt, daar zitten bezoekers niet op te wachten. Nog irritanter zijn de video's waarvan je het geluid niet af kan zetten.

10. Gebruik van Flash

Er zijn nog steeds onwetende bedrijven die flash gebruiken op hun website. Flash is een in onbruik geraakte manier om animaties  op websites te zetten. De meeste browsers ondersteunen het ook niet meer en Google loopt erop vast. 

In het algemeen: hou zoveel mogelijk rekening met je bezoeker dan zorg je voor een gebruiksvriendelijke website.

 

Wil jij ook een frisse blik op je website?

Schrijf je dan nu in voor mijn WEBSITE CHECK en ik controleer  je website op alle punten en geef je meteen tips hoe het beter kan. 

De check kost € 47,- en voor dat bedrag krijg je super waardevolle informatie waarmee je je website kunt verbeteren.

PS. Er is overigens nog iets waar vanaf 2025 alle websites aan moeten voldoen en dat vooral dient om de blinde en slechtziende websitebezoeker een goede ervaring te bieden. Het zijn links en foto's die bij het voorlezen ook echt iets begrijpelijks opleveren voor die groep internetgebruikers. Een link als 'LEES MEER' bijvoorbeeld zegt natuurlijk niets behalve als aan de link wordt toegevoegd waar die naar verwijst en die verwijzing voorgelezen kan worden door voorleessoftware.

Volg je me al op social media?