06 50 56 18 15

studio@marjaworks.nl

Brievendoos met blauwe pen

januari 2025

Verhoog je conversie met microcopywriting

Microcopywriting draait om de korte stukjes tekst die je op een website, app, of platform ziet en die vaak cruciaal zijn om de gebruiker te sturen, gerust te stellen, of te overtuigen. Die tekstjes kunnen een groot verschil maken in de gebruikerservaring én conversies. Klikt je bezoeker wel of niet op de knop om je weggever te downloaden bijvoorbeeld.

Aan uitknop

Je ziet het snel over het hoofd, microcopy, maar het is o zo belangrijk

Microcopy zijn die kleine, strategische woorden of zinnen die subtiel, maar krachtig, bijdragen aan het behalen van je doelen. Ze lijken op het eerste gezicht misschien onbeduidend, die kleine stukjes tekst die soms bepalen of een bezoeker wel of niet klikt op je website, maar je kunt het verschil al maken door bijvoorbeeld in een knop in plaats van 'download' te zetten: 'Ja ik wil deze checklist'.

Microcopy zie je terug in:

  1. Knoppen en Call-to-Actions (CTA's)
  2. Formuliervelden en -instructies
  3. Foutmeldingen 
  4. Bevestigingsberichten
  5. Tooltips en hints
  6. Feedback of succesberichten

1. Knoppen en Call-to-Actions (CTA's)

Een goede CTA leidt gebruikers naar de volgende stap zonder verwarring of twijfel.

  • Voorbeeld van standaard copy in een knop: 'Verstuur'
  • Voorbeeld van microcopy in dezelfde knop: 'Stuur mijn inschrijving in!'

Door persoonlijker en doelgerichter te schrijven, voelt de gebruiker zich aangesproken.

   

2. Formuliervelden en -instructies

Microcopy helpt gebruikers om formulieren foutloos in te vullen.

  • Voorbeeld: Bij een veld voor e-mailadres kun je een tekstje toevoegen zoals: 'We delen je e-mailadres nooit met derden.'

Dit stelt gebruikers gerust, verhoogt de betrouwbaarheid en verlaagt de drempel om gegevens in te vullen.

   

3. Foutmeldingen

Niemand houdt van foutmeldingen, maar met goede microcopy kun je frustratie verminderen.

  • Slecht voorbeeld: 'Error 404: Page not found.'
  • Microcopy: 'Oeps, we kunnen deze pagina niet vinden. Misschien helpt het om terug te gaan naar de homepagina of te zoeken via het zoekvenster bovenaan de pagina?'

Maak dus iets van die 404-pagina en voorkom of verzacht ergernis bij je bezoeker.

   

4. Bevestigingsberichten

Als een gebruiker een actie heeft afgerond, kun je dit moment gebruiken om waardering te tonen.

  • Voorbeeld: 'Bedankt voor je bestelling! Je ontvangt binnenkort een bevestiging in je inbox.'

De gebruiker weet nu dat de actie succesvol was.

    

6. Tooltips en hints

Microcopy helpt gebruikers in een app of website om iets snel te begrijpen. 

  • Voorbeeld: Als de gebruiker met de muisaanwijzer over een wachtwoordveld gaat, verschijnt de tekst: 'Gebruik minstens 8 tekens, waaronder een cijfer en een speciaal teken."

7. Feedbackberichten

Als iemand een actie uitvoert, zoals op een knop klikken, kun je microcopy toevoegen om te laten weten dat de actie geslaagd is.

  • Voorbeeld: 'Bedankt! We hebben je inschrijving ontvangen en sturen je binnenkort meer informatie.'

    Dit soort teksten zorgt voor geruststelling en voorkomt verwarring.

    Waarom is microcopy belangrijk?

    • Verhoogt de gebruiksvriendelijkheid: Het maakt acties eenvoudiger en duidelijker.
    • Vergroot vertrouwen: Bijv. door geruststellende teksten (zoals dat je gegevens veilig zijn).
    • Verhoogt conversies: Een betere CTA of foutmelding kan net dat zetje geven.
    • Menselijke touch: Het maakt een app of site persoonlijker en aangenamer.
    • En last but not least: Het maakt je website beter toegankelijk voor mensen met een beperking zoals blinden en slechtzienden.

       

    Tips voor goede microcopy

    1. Wees duidelijk en specifiek: Schrijf teksten die meteen helder maken wat een gebruiker moet doen.
    2. Gebruik een vriendelijke toon: Dit maakt de ervaring prettiger.
    3. Voeg waarde toe: Laat zien wat de gebruiker eraan heeft. Bijv. 'Ontvang gratis toegang tot onze gids' is beter dan alleen 'Download nu'.
    4. Test je microcopy: Kleine veranderingen, zoals een andere CTA, kunnen grote impact hebben.

      

    Microcopywriting gaat over die kleine stukjes tekst die een grote impact hebben. Door op de details te letten en strategisch korte, pakkende en geruststellende teksten toe te voegen, zorg je voor een betere gebruikerservaring en meer resultaat. Het lijkt klein, maar het verschil kan enorm zijn! 😊

    Stel je wil microcopy gebruiken voor het downloaden van je weggever, dan is dat een slimme zet! Goede microcopy kan écht het verschil maken in hoe vaak je weggever wordt gedownload. 

    Met microcopy kun je de juiste snaar raken bij jouw doelgroep, waardoor ze eerder overgaan tot actie. 

    En ben je geïnteresseerd in het goed toegankelijk maken van je website voor mensen met een beperking, dan is niet alleen microcopy belangrijk. In mijn blog hierover kun je meer lezen.

    Volg je me al op social media?