Microcopywriting draait om de korte stukjes tekst die je op een website, app, of platform ziet en die vaak cruciaal zijn om de gebruiker te sturen, gerust te stellen, of te overtuigen. Die tekstjes kunnen een groot verschil maken in de gebruikerservaring én conversies. Klikt je bezoeker wel of niet op de knop om je weggever te downloaden bijvoorbeeld.
Microcopy zijn die kleine, strategische woorden of zinnen die subtiel, maar krachtig, bijdragen aan het behalen van je doelen. Ze lijken op het eerste gezicht misschien onbeduidend, die kleine stukjes tekst die soms bepalen of een bezoeker wel of niet klikt op je website, maar je kunt het verschil al maken door bijvoorbeeld in een knop in plaats van 'download' te zetten: 'Ja ik wil deze checklist'.
Microcopy zie je terug in:
1. Knoppen en Call-to-Actions (CTA's)
Een goede CTA leidt gebruikers naar de volgende stap zonder verwarring of twijfel.
Door persoonlijker en doelgerichter te schrijven, voelt de gebruiker zich aangesproken.
2. Formuliervelden en -instructies
Microcopy helpt gebruikers om formulieren foutloos in te vullen.
Dit stelt gebruikers gerust, verhoogt de betrouwbaarheid en verlaagt de drempel om gegevens in te vullen.
3. Foutmeldingen
Niemand houdt van foutmeldingen, maar met goede microcopy kun je frustratie verminderen.
Maak dus iets van die 404-pagina en voorkom of verzacht ergernis bij je bezoeker.
4. Bevestigingsberichten
Als een gebruiker een actie heeft afgerond, kun je dit moment gebruiken om waardering te tonen.
De gebruiker weet nu dat de actie succesvol was.
6. Tooltips en hints
Microcopy helpt gebruikers in een app of website om iets snel te begrijpen.
7. Feedbackberichten
Als iemand een actie uitvoert, zoals op een knop klikken, kun je microcopy toevoegen om te laten weten dat de actie geslaagd is.
Dit soort teksten zorgt voor geruststelling en voorkomt verwarring.
Waarom is microcopy belangrijk?
Tips voor goede microcopy
Microcopywriting gaat over die kleine stukjes tekst die een grote impact hebben. Door op de details te letten en strategisch korte, pakkende en geruststellende teksten toe te voegen, zorg je voor een betere gebruikerservaring en meer resultaat. Het lijkt klein, maar het verschil kan enorm zijn! 😊
Stel je wil microcopy gebruiken voor het downloaden van je weggever, dan is dat een slimme zet! Goede microcopy kan écht het verschil maken in hoe vaak je weggever wordt gedownload.
Met microcopy kun je de juiste snaar raken bij jouw doelgroep, waardoor ze eerder overgaan tot actie.
En ben je geïnteresseerd in het goed toegankelijk maken van je website voor mensen met een beperking, dan is niet alleen microcopy belangrijk. In mijn blog hierover kun je meer lezen.
Website laten maken Waalwijk
Hoe groot is A4