06 50 56 18 15

studio@marjaworks.nl

Brievendoos met blauwe pen

augustus 2023

Zo vind je nieuwe klanten

Nieuwe klanten vinden gebeurde vroeger vooral via mond-tot-mondreclame en die legendarische ‘Gouden Gids’. Maar het toverwoord van vandaag is ‘netwerken’. Dat kan best een vaag begrip zijn, toch? 

Handshake poster

Wil je echt die persoon zijn die op elk feestje als een gek visitekaartjes uitdeelt? Nee toch! Je wilt juist dat mensen naar jou toekomen, niet wegrennen! 

Maar hoe werkt het tegenwoordig dan wel? 

Ik zoek en vind mensen die geïnteresseerd zijn in wat ik doe vooral door mijn (digitale) zichtbaarheid te vergroten en ja dat kan ook zonder advertenties.

Website

Mijn website is de basis, daar gebeurt het. Daar maak ik duidelijk wat mijn specialisme is, welke problemen ik op kan lossen voor mijn doelgroep en aan welke wensen ik kan voldoen. Klanten vinden is een van die wensen, maar daarover straks meer.

Die website moet dus goed vindbaar zijn vooral door Google.

  • Ik onderzoek welke keywords men gebruikt om mij te vinden en gebruik die op mijn pagina’s.
  • Door mijn website in beweging te houden, dat wil zeggen er regelmatig wat aan te veranderen, vindt Google mij steeds interessanter. Elke maand een nieuw blog erop zetten is al telkens een verandering.

Sociale media

Je wilt graag bezoek op je site, dus niet alleen door Google, maar ook door potentiële klanten wil je goed gevonden worden. Ik deed en doe dat door te zorgen voor een constante zichtbaarheid op sociale media. Niet elke dag een Instagrambericht, maar wel wekelijks en inmiddels ben ik erachter dat mijn doelgroep mij ook op LinkedIn waardeert, maar misschien is voor jou Facebook juist een goed kanaal. Probeer het en je weet het.

Om er niet dagelijks mee bezig te hoeven zijn, plan ik mijn berichten in met een content planner, waardoor twee uur per week voldoende is om onder de aandacht te blijven en een goede mix van informatieve, promotionele en persoonlijke berichten te maken. Zo zorg ik voor know-like-trust: De volgers die mij leren kennen, aardig gaan vinden en mijn expertise waarderen en mij daardoor betrouwbaar vinden, dat zijn de nieuwe contacten die ik graag warm houd.

En natuurlijk verwijs ik regelmatig vanaf de sociale media naar interessante artikelen op mijn site, want ik zei het al: 'Daar gebeurt het'.

E-mail marketing

Waarom mails sturen als nieuwsbrieven gehaat zijn? Het is de inhoud van je mail die bepaalt of mensen zich uitschrijven of niet. Je kent je doelgroep, dus je zorgt ervoor dat die relevante en waardevolle informatie van je krijgt. Je stuurt dus geen reclame. Prikkel de nieuwsgierigheid van je doelgroep en leid lezers naar je website voor het complete verhaal. En ja, dit zorgt natuurlijk ook voor meer verkeer naar je site.

Nieuwe contacten zullen je ook eerder benaderen vanuit een e-mail dan via een bericht op sociale media. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat Nederlanders zeggen e-mail het meeste te vertrouwen als het gaat om privacy. Andere digitale kanalen scoren beduidend minder. De verschillen zijn opmerkelijk. E-mail scoort gemiddeld 60% vertrouwen en WhatsApp (sorry Whatsapp) slechts 17%.

Nieuwe warme contacten

Maar nu die nieuwe contacten, die in jouw aanbod geïnteresseerd zijn, hoe ga je die vinden? Of beter nog, hoe vinden die jou?

Zorg dat je iets cadeau doet op je website. Geef iets waardevols gratis weg aan echte geïnteresseerden. Om het te kunnen ontvangen moeten die wel hun naam en e-mailadres opgeven. Daarna hou je het contact warm door eerst een paar vriendelijke introductiemails te sturen en pas daarna bijvoorbeeld elke maand een mailing. Op deze manier bouw je een lijst op met e-mailcontacten, die als je het goed doet en interessante informatie blijft geven, steeds groter wordt en die je regelmatig een aanbod (tot contact) kunt doen.

 

Een e-maillijst is goud waard!

 

Automatiseer

Als je je mailings met je eigen mailprogramma verstuurt met bijvoorbeeld enkele tientallen tegelijk, zullen veel ontvangende mailprogramma’s die zien als spam. Je hebt dus geen zicht op welke contacten je mail ook daadwerkelijk krijgen. En bovendien zul je ook nooit weten wie van je contacten de mail opent.

Gebruik daarom een mailingprogramna als Mailchimp, Aweber of Mailblue. Ik gebruik zelf het laatstgenoemde (online) programma.

Meer voordelen van een mailingprogramma

  • Je kunt je mailings inplannen
  • Je kunt eindeloos veel mails tegelijk en geautomatiseerd sturen
  • Mensen kunnen zich automatisch uitschrijven en het mailprogramma houdt dat netjes bij. Je voldoet hiermee dus ook aan de privacywetgeving
  • Je kunt precies zien wie de mail geopend heeft en wie heeft doorgeklikt naar je website
  • Je kunt met een automation nieuwe contacten verwelkomen met een serie welkomstmails.
  • Je kunt de ontvanger persoonlijk aanspreken (‘Beste Cora’ en ‘Beste Pieter’).

Ik wens je veel plezier met netwerken in de digitale wereld, en onthoud, het draait allemaal om oprecht en vriendelijk zijn en waarde bieden..

En hou vol. Dit proces vergt geduld en vasthoudendheid. Soms nemen mensen opeens na jaren van e-mails sturen contact op want jij bent wel al die jaren in beeld gebleven.

En zijn er nog vragen over het vinden van nieuwe klanten of heb je hulp nodig? Je mag me altijd een e-mail sturen met je vraag. Kijk ook eens naar mijn website-kluskaarten. Voor een klein bedrag kan ik je al op weg helpen om ook jouw website wervend te maken.

Volg je me al op social media?

2024 Studio Marja van de Ven

Privacyverklaring