06 50 56 18 15

studio@marjaworks.nl

Brievendoos met blauwe pen

februari 2024

Waarom je landingspagina's nodig hebt

Wat is  een landingspagina en heb je die nodig dan? Als je een website hebt en je maakt die onderdeel van je social media marketing en je e-mail marketing dan is het zeker belangrijk om landingspagina's te gaan gebruiken, zodat je je site optimaal in kunt zetten voor je marketing.

Beer landt oranje VK

Het is de bestemmingspagina waarop een bezoeker terechtkomt wanneer die op een link klikt, bijvoorbeeld vanuit een zoekmachine of een van de mails naar je e-maillijst.

Eén landingspagina? Het kunnen er meerdere zijn.

Het doel van de landingspagina is om het je bezoeker makkelijk te maken en meteen te leiden naar een specifieke actie, zoals het invullen van een formulier, het downloaden van een e-book of het doen van een aankoop. Het is belangrijk dat een landingspagina duidelijk en overtuigend is, met relevante inhoud en een duidelijke call-to-action om de bezoeker te stimuleren tot actie.

Een voorbeeld

Je hebt een bericht op Facebook geplaatst over hoe geweldig de crème is die jij verkoopt via je website. In het bericht plaats je meteen een link naar je site. Gebruik je de basis url bijvoorbeeld: https://www.jouwsite.nl dan stuur je je potentiële klant naar je homepage. Hij of zij moet dan zelf gaan zoeken naar de pagina waar de crème staat. De meeste mensen zullen die moeite niet doen. Stuur je bezoeker daarom meteen naar de juiste pagina op je site. 

Een goede landingspagina is dus gericht op de behoeften en interesses van de bezoeker, en biedt direct waardevolle informatie of een oplossing voor een specifiek probleem.

 

Landingspagina's kunnen er ook voor zorgen dat je beter gevonden wordt

Voor een taxichauffeur maakte ik een aantal extra pagina's voor zijn website, allemaal gekoppeld aan een specifieke zoekopdracht. Mensen die zoeken op 'schipholtaxi vanuit Breda' komen direct op een aparte pagina die meteen ook de tarieven geeft voor een taxirit vanuit Breda en omliggende plaatsen naar Schiphol. Zo zijn er dus nog een aantal, met een plaatsnaam in de paginatitel en/of het woord vliegveld of luchthaven. Bezoekers komen zo direct op de juiste pagina uit en zien meteen de tarieven die voor hen belangrijk zijn. En met al die extra zoek- en vindmogelijkheden op die extra pagina's wordt deze taxichauffeur vooral in zijn regio goed gevonden en dat is wat hij wil.

Hoe deel je een link naar een (landings)pagina?

Stel dat je al een aparte pagina hebt voor je diverse crèmes en je wilt van eentje de link delen. Zo doe je dat:

  1. Open je browser en ga naar je website.
  2. Zoek zelf de pagina op waarop je de bezoeker wilt laten landen, in mijn voorbeeld de pagina waarop de crème staat.
  3. Kopieer dat wat in de adresregel van je browser staat. Dat kan zoiets zijn als: https://www.jouwsite.nl/producten/cremes/bodycreme-met-ureum.
  4. Plak die regel vervolgens in je e-mail of Facebookbericht en de bezoeker kan erop klikken en komt meteen op de pagina met het juiste product.

Url kopieren newWil je dit testen? Plaats dan eens op deze manier een link in een e-mail die je naar jezelf stuurt. Klik dan In de binnengekomen mail op de link en als het goed is, kom je dan op de pagina uit die je bedoelde. 

Je hebt het niet zo snel in de gaten, maar aan deze website zijn 16 losse landingspagina's gekoppeld, nog los van de 20 blogpagina's die ook landingspagina's zijn. Op die losse landingspagina's kom je alleen terecht via een zoekopdracht in Google of als ik je een link stuur. Google je bijvoorbeeld op: 'wat is een adresregel', dan vind je mijn landingspagina hiervoor op plek 7.

Adresregel plek7

Dat kan morgen overigens weer anders zijn, maar zo werkt het wel met landingspagina's.

Hulp bij het aanmaken van extra (landings)pagina's op je site kan ik heel voordelig voor je doen met mijn kluskaart. Je vindt hem met de knop hieronder. Klik op de knop en je komt op de landingspagina ervan.

Volg je me al op social media?

2024 Studio Marja van de Ven

Privacyverklaring