Je komt erachter wat je zelf aan SEO kunt doen en of je er een bureau voor in wilt huren of niet
- Marja van de Ven
Geweldig! Je hebt de eerste stap gezet om je online zichtbaarheid een boost te geven door deze workshop te gaan doen. Werk een voor een de modules door en je begrijpt de strategie die achter SEO zit. Ik ben ervan overtuigd dat elke website hoog in de zoekresultaten van Google kan komen. Succes!
Reken op een half uur tot een uur tijdsinvestering per module voor de opdrachten en na deze workshop weet je wat zoekmachine optimalisatie inhoudt en heb je ervaren wat het is om ermee bezig te gaan en of het wat voor je is.
Weet je dat websites op de eerste pagina van Google het meeste verkeer en vertrouwen krijgen? Stel je eens voor hoeveel nieuwe klanten jij kunt aantrekken met een SEO-strategie! Daar gaan we voor zorgen.
In de filmpjes bij de modules spreek ik steeds over challenge. Dat komt omdat deze workshop daaruit voortkomt. De uitdaging blijft en het is hard werken, zo concludeerden een aantal deelnemers aan de challenge. Werk de opdrachten in deze workshop dan ook in je eigen tempo door en blijf het geleerde toepassen, dan blijf je bij Google onder de aandacht.
Op naar een topwebsite en veel online succes!
Extra SEO support onderaan deze pagina.
Google autosuggest: Typ een woord in bij Google en je krijgt meteen variaties gepresenteerd.
Het startscherm van Gemini lijkt wel wat op dat van ChatGPT.
Fantastisch dat je hier bent! De eerste stap naar een goede ranking is gezet. Vandaag duiken we meteen in het diepe: zoekwoorden of keywords.
Waarom zoekwoorden? Simpel. Het zijn de magische woorden die ervoor zorgen dat jouw website wordt gevonden door de mensen die je zoekt, jouw ideale klanten. We gaan ontdekken welke woorden jouw toekomstige klanten gebruiken en hoe jij ze kunt inzetten om beter vindbaar te worden.
Beantwoord eerst de volgende vragen en verzamel met de antwoorden jouw eigen zoekwoorden specifiek gericht op je doelgroep en de intenties van je potentiële klanten.
Het kiezen van de juiste zoekwoorden bepaalt je succes:
Door zoekwoorden te kiezen met voldoende zoekvolume en een lage concurrentie, en door rekening te houden met de zoekintentie, kun je effectieve SEO-strategieën ontwikkelen.
Bekijk de video hieronder en leer van alles over long tail en short tail zoekwoorden en krijg handige tips aangereikt om jouw eigen zoekwoorden te vinden. Dit is jouw kans om een voorsprong te nemen en je website een boost te geven.
En dan nog een tip die ik niet noem in de video: Roep de hulp in van Gemini. Dit is de tegenhanger van ChatGPT en is van Google zelf.
Google op Gemini en vul in het chatvenster de volgende prompt in:
Google Gemini geeft je een prima lijst om uit te kiezen.
Samen met alle informatie hierboven vind je op die manier ook zoekwoorden die niet alleen je kernactiviteit weergeven (lees: veel concurrentie), maar ook zoekwoorden die een relatie hebben met die kernactiviteit. Je kunt bijvoorbeeld zoeken op trimsalon Tilburg. Met 'katten trimsalon Tilburg' of 'mobiele trimsalon Tilburg' ben je specifieker en heb je long tail zoekwoorden met minder concurrentie.
Klaar om te beginnen? Laten we van start gaan!
Check zoekvolume en concurrentie
In deze module zet je een belangrijke stap zetten om de prestaties van je website te meten en te verbeteren. Je gaat aan de slag met
Ranking coach is een tool die je helpt om jouw website te monitoren en te optimaliseren voor zoekmachines. Door vandaag een account aan te maken en je gegevens in te voeren, leg je de basis voor het volgen van je SEO-resultaten in de komende tijd. Zolang je ermee bezig wilt zijn.
Heel simpel: als je weet waar je nu staat in de zoekresultaten, kun je straks zien of je inspanningen ook daadwerkelijk effect hebben. Ranking Coach geeft je inzicht in je huidige positie in Google en helpt je om je SEO-strategie verder te verfijnen.
Geen zorgen, we gebruiken voor nu alleen het gratis gedeelte van Ranking Coach, dus het kost je geen geld.
Bekijk het filmpje waarin ik je stap voor stap door aanmelding en gegevensinvoer leid. Zet het filmpje af en toe stil om zo met mij mee te kunnen werken.
Krijg je er al een beetje plezier in? Je komt er wel!
De gouden tip om alle pagina's van jouw site die Google ziet als zoekresultaten te tonen.
Ranking Coach gebruikt het woord subpagina als landingspagina wordt bedoeld.
Vandaag duiken we in het technische gedeelte van SEO. We gaan landingspagina's maken om zo ervoor te zorgen dat potentiële klanten die jou zoeken precies op de pagina uitkomen met ook de juiste informatie. Google ziet een goede landingspagina als de juiste match voor een bepaalde zoekopdracht en zo kom je bovenaan in de zoekresultaten.
Google is er namelijk op gebrand om die matches te vinden al was het alleen maar om ervoor te zorgen dat we met zijn allen Google blijven gebruiken.
Elke zoekopdracht die jouw klant doet, verdient een landingspagina die daar perfect bij past. En bedenk: een blog kan natuurlijk ook een landingspagina zijn.
De meta-titels en meta-omschrijvingen: de blauwe teksten en omschrijvingen die je ziet als je door de zoekresultaten scrollt. Zorg dat deze voor jouw pagina goed weergeven wat de bezoeker kan verwachten. Dit helpt Google maar vooral ook de bezoeker die makkelijker op jouw pagina zal klikken als die teksten passen bij wat hij zoekt.
Kijk naar het filmpje en begrijp het belang van een goede landingspagina voor SEO.
Geef Google een paar dagen de gelegenheid je pagina's te vinden en Ranking Coach om dat te laten zien. Zoek ondertussen zelf eens met site:jouwdomeinnaam.nl (.com of een andere extensie kan natuurlijk ook als dat jouw url is) en zie al jouw pagina's als zoekresultaten op een rij onder elkaar.
Succes!
Ik ben ervan overtuigd dat elke website door SEO hoger kan scoren in de zoekresultaten.
Applausje voor jezelf, we zijn nu over de helft van deze workshop.
De vorige keer zijn we bezig geweest met landingspagina's. Misschien heb je het al in de gaten, maar blogpagina's kunnen natuurlijk ook landingspagina's zijn. Zorg dat je blogpagina als onderwerp je zoekwoord heeft en zet ook het zoekwoord in de titel.
Bloggen deed je misschien toch al en zo wordt een landingspagina aanmaken meteen minder ingewikkeld.
Ik ben heel erg benieuwd wat Ranking Coach je teruggeeft. Zijn er al pagina's die op pagina 1 van de zoekresultaten van Google terechtkomen? Let dan ook op het zoekvolume. Is dat 0 dan is die nummer 1 plek natuurlijk weinig betekenisvol, want als niemand op die term zoekt, word e alsnog niet gevonden, ook al sta je op plek 1.
Vandaag gaan we aan de slag met de inhoud ook wel content genoemd van je landingspagina's. Tekst, koppen en foto's, alles willen we optimaliseren voor Google.
Ga vooral door met het aanmaken van landingspagina's (of blogpagina's). Hoe meer zoekwoorden uitkomen op een van je pagina's, des te zichtbaarder zul je ook worden voor potentiële klanten.
Maak je eigen linkbuilding kickstart lijst
Een heel belangrijk onderdeel van SEO is linkbuilding, of zoals ik het liever noem, linkearning. Want links verdienen geeft je vaak betere resultaten dan links actief zoeken en links kopen kan, maar doe dit niet structureel. Een website met sterke en waardevolle links komt hoger in de zoekresultaten.
In de eerste module is Google Search Console al genoemd als tool om zoekwoorden te vinden. Ook voor linkbuilding is Search Console een fijn hulpmiddel om je al aanwezige interne en externe links te vinden.
Kijk eerst naar je interne links en zorg dat je bezoeker gemakkelijk en op verschillende manieren van de ene naar de andere pagina kan gaan. Je gaat ook backlinks verdienen. Hoe je dat doet, leg ik je met voorbeelden uit in het filmpje. De checklist op deze pagina is handig om erbij te pakken, vooral voor de mogelijkheden om externe links te verdienen.
Bekijk de video en ga aan de slag met de links op en aan je site.
Dit is de laatste oefening en de basisstrategie is nu compleet. Natuurlijk zijn er uitbreidingen en verfijningen op deze strategie toe te passen, maar daar hebben we ons nu niet mee bezig gehouden. Voor deze workshop ging het om begrijpen hoe het werkt om bij Google onder de aandacht te komen.
In de laatste module gaan we naar de resultaten kijken en bedenken hoe we hiermee verder kunnen.
Inzicht: Zoekmachines geven het op als je niet consistent met SEO bezig blijft.
In deze workshop, heb je ervaren hoe belangrijk SEO is voor je online vindbaarheid. Maar wat gebeurt er als je ophoudt met SEO toe te passen op jouw website? Je pagina's zakken weer terug in de vergetelheid. Het is essentieel om hieraan te blijven werken om goed zichtbaar te blijven.
Het internet verandert constant en wat vandaag werkt, kan morgen alweer achterhaald zijn. Als ondernemer wil je dat jouw website niet alleen goed gevonden wordt, maar ook blijft groeien. En laten we eerlijk zijn: SEO is niet iets dat je één keer doet en dan kunt vergeten.
De afbeelding laat een periode zien van 3 jaar. Ik ben met Ranking Coach gestart in oktober 2021. Na ongeveer een jaar niets doen is mijn vindbaarheid tot een bedenkelijk niveau gedaald. Pas als ik er weer enige aandacht aan geef en vooral in de drie maanden voordat deze workshop tot stand kwam, stijg ik in de zoekresultaten. Ik zag en zie eer van mijn werk.
Door jouw SEO volledig over te nemen en maandelijks te rapporteren of door je te ondersteunen met tips en adviezen bij de SEO die je zelf doet. lees hier meer over mijn SEO support.
Maar misschien heb je na het doen van de cursus alleen nog wat vragen en als die beantwoord zijn, kun jij zelf verder met SEO. Boek dan hieronder voor € 57 een Zoom sessie van drie kwartier en ik help je op weg.
Studio Marja van de Ven