06 50 56 18 15

studio@marjaworks.nl

Brievendoos met blauwe pen

januari 2024

De geheimen van Google onthuld

Je bent ondernemer en je wilt je zichtbaarheid vergroten. Je investeert tijd en moeite in het schrijven van blogs en het actief zijn op sociale media. Maar weet je ook of al dat werk daadwerkelijk vruchten afwerpt?

De geheimen van Google onthuld

Wat je doet lijkt soms op in het wilde weg informatie delen zonder te weten of het resultaat oplevert. Maar je wilt juist graag zien wat het effect is van je inspanningen om beter zichtbaar te worden. en je wilt zonodig bijsturen.

Google Search Console: Jouw zichtbaarheids-assistent

Search Console is een gratis dienst van Google en hiermee check je de prestaties van je website.
Met de inzichten die Search Console je geeft, kun je ervoor zorgen dat je website steeds beter gevonden wordt, ook door potentiële klanten.
Met Google Search Console zie je precies welke zoekopdrachten leiden naar jouw website, hoe vaak pagina’s worden weergegeven, en nog belangrijker, hoe vaak mensen erop klikken. Je vindt niet alleen de zoekwoorden die jouw site aantrekken, maar ook krijg je zicht op de doeltreffendheid van je acties. Het inzicht dat dat oplevert, gebruik je om teksten aan te vullen met de gegeven zoekwoorden. Pagina’s die Google niet interessant vindt (maar jij dus wel) bied je actief aan om ze te laten indexeren (lees: vast te leggen door Google).

Je ziet eer van je werk!

Na een tijdje (ja, je moet wel geduld hebben) zie je dus letterlijk dat je website beter gevonden wordt en vooral op de dagen dat je actief bent op social media zie je een piek in de bezoekersaantallen. Na een tijdje kun je niet meer zonder.

Google Search Insights: Het extraatje

Search Insights gaat nog een stap verder en geeft informatie over zoekpatronen, trends en gebruikersgedrag. Het helpt je te begrijpen hoe jouw doelgroep zoekt en welke pagina’s van je site die aantrekkelijk vindt. Met deze informatie kun je nog beter inspelen op de behoeften van je doelgroep.

Resultaten zien

Door regelmatig gebruik te maken van deze tools, kun je gaan ‘posten met een plan’ in plaats van dat je intuïtief informatie deelt.

  • Ontdek welke zoekwoorden het meeste verkeer genereren en pas de tekst op je website hierop aan.

  •  Begrijp welke pagina's het meest bezocht worden en kijk of Google ze indexeert (ziet en vastlegt).

  • Zie trends in zoekgedrag en gebruik die bijvoorbeeld om blogs mee te schrijven. 

Marketing is geen blinde worp; het is een strategisch spel. Zodra je dat ontdekt, wordt marketing niet alleen leuker, je wordt er goed in en boekt successen. En dat allemaal door Google Search Console en Search Insights regelmatig te raadplegen.

Dus, stop met gissen, begin met meten, en zie hoe jouw inspanningen op social media en met e-mailcampagnes zichtbaar resultaten opleveren.

Heb je je site al aangemeld bij  Google Search Console, maar weet je eigenlijk niet wat voor moois je ongebruikt laat? In een korte presentatie laat ik je kennismaken met Google Search Console (GSC). Je merkt vanzelf of je enthousiast wordt van Googles geheimen. Vraag hem hieronder aan.

En heb je je website nog niet gekoppeld aan Google Search Console? Volg dan eerst mijn Tutorial.

Volg je me al op social media?

2024 Studio Marja van de Ven

Privacyverklaring